Prodej nemovitosti: V čem chybujete?

19. 11. 2024 | Blog

Určitě jste se již v životě setkali se rčením: Co Čech, to trenér. A co takhle: Co Čech, to realitní specialista? Prodej nemovitosti je pro mnoho lidí jednou z největších transakcí v životě. Přesto se při ní často dělají chyby. A důvod? Spousta lidí má totiž pocit, že tomuto řemeslu dobře rozumí. Ve výsledku to může vést k finanční ztrátě nebo k prodloužení celého procesu.

V tomto článku se podíváme na nejčastější chyby, kterých se lidé při prodeji nemovitosti dopouštějí, a poradíme, jak se jim vyhnout.

1. Nerealistická očekávání ohledně ceny

Tou nejčastější chybou, se kterou se při výkupech nemovitostí setkáváme, je přeceňování hodnoty nemovitosti. Proč tomu tak je? Vysvětleních může být několik. Tím nejčastějším důvodem bývá emocionální vazba na svou nemovitost. Dalším důvodem bývá chtíč “vytřískat” z prodeje tolik co soused. A v neposlední řadě se setkáváme s argumenty, že provedená (částečná) rekonstrukce nemovitosti významně zvýšila její cenu. 

Všechny tyto důvody často vedou k nerealistickým očekáváním ohledně prodejní ceny. To může odradit potenciální kupce a způsobit, že nemovitost zůstane na trhu déle, než je potřeba. Zkuste ocenit nemovitost z vícero zdrojů. Zkuste porovnat podobné nemovitosti v dané lokalitě. Vyzkoušejte některý z online odhadů. Spojte se s někým, kdo v oboru skutečně dělá a má možnosti cenu odhadnout přesněji.

2. Skutečná cena za metr čtvereční. 

Inzerujete cenu za obytnou, užitnou plochu nebo podlahovou plochu? Zeptám se jinak. Inzerovaná plocha je včetně vnitřních příček nebo bez nich? Je včetně balkonu, lodžie a sklepa nebo bez?  To jsou velmi zásadní otázky, protože rozdíl v uváděných metrech může být také rozdíl ve stovkách tisíc v kupní ceně. 

Tyto „zavádějící“ informace můžete nejčastěji vidět u prodeje bytových jednotek. Po odečtení těch několika metrů, které sklepní kóje a lodžie mají, se dostanete na skutečnou cenu za metr, která kupujícího zajímá. V porovnání s ostatními byty v inzerci může být cena výrazně jinde.

3. Neznalost stavu nemovitosti

Potenciální kupec se spoustu informací z inzerátů nedozví. Proto je jasné, že se na ně bude doptávat telefonicky nebo na prohlídce. A není nic horšího, než když prodávám něco o čem nic nevím. Nebo ještě hůř. Pokud platím makléře, který si informace nezjistil a je tudíž v celé transakci tak nějak “do počtu”. 

Z praxe můžeme říct, že se nejčastěji setkáváme s neznalostí těchto věcí:

  • elektřina: původní v hliníku nebo v mědi?
  • voda: jsou již rozvody vody v plastu?
  • stoupačky: původní (litina) nebo již v plastu?
  • bytové jádro: z jakého je materiálu? (původní umakart, zděné, sádrokartonová příčka)
  • podlahy: z jakého jsou materiálu? (PVC, vinyl, lamino, dřevo, aj.)
  • okna: kdy byla měněna? Jedná se o dvojskla nebo trojskla?
  • vytápění: vlastní nebo centrální ?
  • Kolik se platí do fondu oprav?
  • Kolik se platí za energie?
  • Stav SVJ: má nějaký úvěr, kolik má našetřeno? 

Doporučujeme zjistit si tyto informace před oficiálním zahájením prodeje.

4. Kvalitní příprava = rychlý prodej nemovitosti

Příprava k prodeji je klíčová pro úspěšný a zejména rychlý prodej nemovitosti za co nejlepší cenu. Lidé na tento fakt velmi často zanevřou, čímž jen zbytečně protahují celý proces prodeje. V horším případě se ještě dostávají pod větší tlak ve vyjednávání o ceně. 

  1. Fotografie: Každý z nás se nenarodil s citem pro pořizování fotografií. To ještě nutně neznamená, že si musíme platit profesionála. Stačí se jen držet několika zásadních kroků:
  2. Úklid:  Čistý a uklizený prostor působí na potenciální kupce mnohem pozitivněji.  
  3. Odstranění osobních věcí: Kupující si lépe představí, jak by mohli v nemovitosti žít, pokud odstraníte osobní předměty, jako jsou fotografie, zubní kartáčky, dekorace aj. 
  4. Osvětlení: Velkou chybou je pořizovat fotografie v noci. To samé platí pro pořizování fotografií naproti oknu. Nesnažte se fotky ani nijak dodatečně upravovat.
  5. Drobné opravy: opravte kapající kohoutek, vrzající dveře, vyvrácené dveře od nábytku aj.

5. Ušetřit za každou cenu

Kdo šetří, má za tři. To však neplatí pokud chcete uzavřít obchod. Každý produkt (v našem případě nemovitost) je potřeba mít dobře připravený a dobře zpropagovaný. A co víc, dobře právně ošetřený.

Lidé chtějí nejčastěji ušetřit na službách realitního makléře. To je v pořádku, ale na druhou stranu je potřeba počítat s jinými náklady. Pokud chcete inzerovat na největším realitním portále srealit, počítejte s tím, že měsíční náklady jsou cca 2.000,- Kč. Při průměrném prodeji rodinného domu 6 – 9 měsíců je tento náklad nejméně 12 tis. Kč. Samozřejmě můžete inzerovat i na bezplatných portálech. Jaký však budete mít reálný dosah?

V bodě 4) jsme se věnovali fotografiím a přípravě nemovitosti. Profesionální fotky nebo video se pohybují kolem 5 – 15 tis. Kč. Homestaging pak kolem 3 – 7 tis. Je samozřejmě na každém, aby si vyhodnotil, jak kvalitní obsah chce inzerovat.

Lidé často podceňují kupní smlouvy a stahují je z internetu z neověřených zdrojů. Vidina ušetřit 10 – 20 tis. je sice lákavá, ale stojí to za to riziko?

6. Neznalost zákonných povinností

Tušíte o co se jedná? Víte, kdy se na vás třeba vztahuje osvobození daně z příjmu z prodané nemovitosti? A co povinnost předložení průkazu energetické náročnosti budov? A to není vše! Při prodeji domu vám zákon přikazuje dodat kupujícímu stavební dokumentaci k domu. Prodávající je odpovědný za skryté vady po dobu 5 let od prodeje. A co se děje pokud je kupující uplatní? Tušíte, co je to vadné plnění?

7. Prohlídky, vyjednávání, emoce

Prohlídky nemovitostí jsou nedílnou součástí procesu prodeje, ale často bývají podceňovány. V případě, že nemovitost prodáváte sami, můžete narazit na několik problémů.

Ten zásadní je časová náročnost. Zorganizovat svůj čas mezi práci, rodinu a prohlídky bývá dost náročné. Pokud navíc v nemovitosti ještě bydlíte, bývá nadlidský úkol, aby byl prostor vždy dokonale připravený pro potenciální kupce.

Frustrace z nezdaru následně mohou vést k nekontrolovatelným emocím, které ovlivní prodej ve váš neprospěch. O to hůř pokud je prodej nemovitosti důsledkem složité životní situace. Se ztrátou zdravého úsudku se lidé dopouštějí chyb. Následně dělají unáhlená a zkratovitá rozhodnutí při vyjednávání, což nikdy nevede ke zdárnému výsledku.

Jak výkup nemovitostí může pomoci

Prodej nemovitosti není pro každého jednoduchá disciplína. Výkup nemovitostí může být řešením pro ty, kteří se chtějí vyhnout výše zmíněným chybám a prodat nemovitost rychle a bez stresu. Tento proces je obvykle velmi rychlý a bez složitých jednání. Kontaktujte nás a zjistíte za jakou cenu můžete prodat svou nemovitost hned.



Autor článku

Ing. Marek Biernat

Začínal již během studia jako realitní specialista v oddělení nákupu a prodeje, kterému se věnuje nepřetržitě do dneška. Další zkušenosti sbíral v ČSOB, kde se věnoval Real estate financování se zaměřením na výstavbu developerských projektů. V současnosti je majitelem a obchodním ředitelem ve společnosti MB Property vision s.r.o., která se zaměřuje na výkupy a rekonstrukce nemovitostí.

Kontakty →